11 Temmuz 2019 Perşembe
Web sitelerimiz her ne kadar mükemmel içerik ve eğlenceli bir platforma sahip olsada içeriğinizi insanlarla buluşturamazsanız fazla bir değeri olmaz. Eğer web sitenize güveniyor, içeriğinin özgün, ilgi çekici ve faydalı olduğunu düşünüyorsanız şimdi okuyacaklarınızı ihmal etmeniz söz konusu olmamalı. Bir web sitesi etkin ziyaretçi kitlesine şu 3 alandan trafik çekebilir. Arama motoru (Google, bing, yahoo vb.) arama sonuçları, Sosyal ağlar ve Reklam... Kuşkusuz ziyaretçi çeken bu alanlardan en çok, en ekonomik ve en ideali arama motorlarıdır. Bizde web siteleri için başlangıç aşamasında ve yenilenme zamanlarında dikkat edilmesi gereken Arama Motoru Optimizasyonu kurallarını bu yazıda bir araya getirdik. İlk adım seo uyumlu programlama diyelim ve başlayalım.
Web sitenizi SEO' ya uygun programlayın
Web sitelerinde belirli kriterlerimizin olması gerektiği muhakkak. Biz arama motoru optimizasyonu yani seo' nun belli başlı kriterlerini ilk olarak yerine getirerek başlayacağız. Sadece Google' da değil tüm arama motorlarında bir web sayfasının standart yapısında; Meta etiketleri olan title, description, keywords bölümlerine dikkat edilmektedir. Yalnız son bir kaç yıldır gözlemlediğim kadarıyla keywords meta tagına arama motorlarının dikkat etmediğini fark ettim. hatta bir sonraki seo güncellemelerinde kaldırılacağını düşünüyorum. Ne var ki bunun için daha erken ve Yahoo, Yandex vb. gibi Google haricinde kalan arama motorları keywords meta etiketine hala dikkat etmekteler.Web sitelerimizi geliştirirken bu kriterlere dikkat etmeli sayfalarımızı birbirinden bağımsız ve özgün içerik ve meta tag ile donatmalıyız. Yazılımı benzer meta tagları tespit edecek şekilde geliştirebilir ve veri giriş arayüzünde kolaylıklar sağlayabiliriz. Burada yönetilebilir web sitesine sahip olmamız gerekiyor. Yönetim panelinde içerik metinleri eklenirken bir takım seo kuralları dikkate alınmalıdır. İşte bu dikkati insan kontrolünden çıkarmak için yazılım müdahaleleri işimizi kolaylaştıracaktır.
Web tasarımı ve uygulaması hazırlanırken dikkat edilmesi gereken kriterler belli ve detaylı iken, başlıca önem verilmesi gereken hususlar ise hız, seo sayfa kriterleri, resimler, sayfa boyutu, sayfa açılma süresi, server optimizasyonu gelmektedir. Kriterlere dikkat edildiğinde spam tehdidi taşımayacak ve arama motorları tarafından anlaşılmış olacağız. Html5 standartları ve w3 standartları modern son geliştirilen özellikleriyle kullanılmalıdır.
Google' ın sayfalar için 200 kadar seo kriteri bulunmaktadır. Google seo ile ilgili temel bilgileri giriş düzeyinde e-kitap halinde herkese açık şekilde yayınladı. Bu kitapçık sayesinde web sitesi olan, web sitesi geliştiren herkes bilgi sahibi olabilir. Yine Google, Bing ve Moz' n seo için yardım metinlerini okuyabilirsiniz. Google' ın Arama Motoru Optimizasyonu başlangıç rehberine ulaşmak için tıklayınız. Biz sonraki başlıklarımızda seo ana kriterlerinden bahsedeceğiz.
Mobil arayüz ile anlaşılır kullanıcı deneyimi
Kullanıcı deneyimi bir web sitesinin elemanlarının(logo,menü,başlıklar,butonlar,resimler vb gibi) ziyaretçiler için en anlamlı yerde kullanıcıyı karşılamasıdır. Örnek verecek olursak eticaret sitesinde fiyat ve sepete ekle değerleri yerleştirilirken kullanıcının pratik olarak ulaşabileceği yerde konumlanması gerekir. Ziyaretçi için yormayan çabuk ulaşılır bilgiler sitenin kalitesini arttıracaktır. Bir sitenin tekrar eden ziyaretleri sizin için iyi olduğu gibi seo açısından da iyi bir sonuçtur.Kullanıcılar farklı cihazlardan siteye giriş yapıyor olabilirler. Bundan 5-10 sene önce masaüstü kullanımının yaygın olduğu dönemde sitelerin mobil görünürlüğüne dikkat edilmez hatta önemsenmezdi. Günümüzde ise masaüstü kullanan sayısı ile mobil telefon, tablet kullanan sayısı arasında ciddi bir fark var. Öyle ki 2015 eticaret raporları mobil satışların masaüstü satışlarını geçmesi bu sonucu doğruluyor. Hatta bir çok masaüstü satışının sebebi eticaret sitelerinin mobil tasarıma uygun olmaması sebebiyle müşterinin daha rahat ve hatasız alışveriş yapabileceği büyük bir ekran yani masaüstü seçmesine neden oluyor. Bu nedenle mobil görünürlük(responsive tasarım) hem kullanıcılar için hem de seo açısından en önemli kriterlerin başında geliyor.
Sayfa içi kriterlere dikkat edin
Sayfalarınız da dikkat etmeniz gereken belli başlı kriterler de bulunuyor. Bunlara dikkat etmeniz sayfalarınızın kalitesini ortaya koyacak, olası illegal site olmaktan sizi kurtaracaktır. Başlıklar halinde şu maddelere dikkat etmelisiniz;
- Sayfalarınızı kullanıcılar için hazırlayın, arama motorları için değil.
- Kullanıcılarınızı aldatmayın. Arama motoru sıralamalarını iyileştirmek için tasarlanmış hilelerden kaçının. Yararlı başka bir test de "Bu, kullanıcılarıma yardımcı oluyor mu? Arama motorları olmasaydı bunu yapar mıydım?" sorularını sormaktır.
- Web sitenizi benzersiz, değerli veya çekici yapan şeyleri düşünün. Web sitenizin, alanınızdaki diğer sitelere göre daha fazla göze çarpmasını sağlayın.
- Sayfanının hızını etkileyecek medyalardan kaçının. Örneğin yüksek boyutlu bir resim veya müzik çalması hoş olmayan, siteyi veya sayfanızı yavaşlatan sebeplerdir.
1)İçerik Yapısı Sayfa Başlığı: Seo Uyumlu Web Site Tasarımı Nasıl Yapılır?
İçerik Alt Başlığı: Arama Motoru Kriterleri içerik metinleri
....
....
.... İçerik Alt Başlığı: A) Html Taglar
A.1) H1 Tagı
A.1.1) H2 Tagı
A.1.2) H2 Tagı
A.1.2.1) H3 Tagı (4 adete kadar)
A.1.2.2) H3 Tagı
A.1.2.3) H3 Tagı
A.1.2.4) H3 Tagı
A.1.2.1) H4 Tagı (6 adete kadar)
A.1.2.2) H4 Tagı
A.1.2.3) H4 Tagı
İçerik Alt Başlığı: B) Linkler
Alt Başlık: Mobil Uyumlu Web Sitesi kalın, eğik, altı çizili ve renkli metinler kullanıcı açısından dikkat çektiği gibi özellikle kalın (strong etiketi) metinler arama motorlarının dikkatini çekmektedir.
2)Kodlama Yapısı
Title: Seo Uyumlu Web Site Tasarımı Nasıl Yapılır? -karakter sayısı: 43- Description: Seo uyumlu web site tasarlarken uygulanması gereken arama motoru kriterlerinin neler olduğunu bu makalede öğrenebilirsiniz. -karakter sayısı: 123-
Keywords: seo kuralları,seo uyumlu web sitesi,site yapımı,seo tasarımı,seo önemi -kelime sayısı: 12-
Sayısal Değerler
Title: En fazla 70 karakter. (Tavsiyem 50-60)
Description: En fazla 160 karakter. (Tavsiyem 150-155)
Keywords: En fazla 10 kelime gurubu (Tavsiyem Kullanmamak.)
Tavsiyelerim yalnızca Google bazlı değil diğer tüm arama motorlarını dikkate alarak tespit ettiğim ve güvenilir kaynaklarda aynı düşünceye sahip olan seo uzmanı şirketler tarafından elde edilmiş bilgilerdir. Bing ve Google' ın keywords meta etiketini sıralamada baz almadığı tespit edilmiştir.
Web sitenizde ki elemanları optimize edin
Web sitesinin içeriğini oluşturan; içerik metinleri, resim, video, linkler, stil ve javascript dosyaları bir takım işlemlerle daha anlaşılır daha hızlı açılır hale getirilmelidir.İçerik Metinleri Sayfalarınızda ki yazıları oluştururken standart yazım kurallarına dikkat etmeli ve alıntı olmayan özgün yazılar yazmalı yada yazdırmalısınız. İçerik metinleri kalın, eğik, altı üstü çizili kelimeler barındırırsa okuyucunun dikkatini çekerek istediğiniz yerleri işaretleyebilirsiniz. Google' ın da dediği gibi arama motorları için değil de iyi bir kullanıcı deneyimi için içerik metinleri oluşturursanız sayfalarınızda ki metinleriniz seo' ya uygun olacaktır.
Resim Sayfa içerisinde ki resimler yüksek boyutlarda olduğunda kullanıcının internet hızına bağlı olarak geç açılacak veya hiç açılmama riski taşıyacaktır. Belki de kullanıcı resimlerin açılmasını beklemeden web sitenizi terk edecektir. Bu sebeplerle resimler sayfalarda ki en önemli seo optimizasyonlarından biridir. Resimlerinizi kırpmayı, sıkıştırmayı deneyerek boyutlarını küçülterek yerleşimini yapın. Ayrıca resimlerde "alt" etiketini de kullanmayı ihmal etmeyin. Alt etiketi resim açılmadığında kullanıcıya açıklama metni olarak gözükmekte ve Google gibi arama motorları resim arama sonuçlarında resimleri listelerken bu alt etiketinde yazan metinlerden faydalanmaktadır.
Resimleri optimize ederek küçültebileceğiniz bir çok online aracı internette bulabilirsiniz. Benim jpg resimler için önerdiğim iyi bir uygulama yok fakat png için PNGGaunlet' i tavsiye edebilirim.
Video Genelde bir çok web sitesi kendi alanı üzerinden video yayınlamaz. Sizde kendi alanınız üzerinden video yayınlama yerine bir video sitesi tercih edin ve buradan bağlantı paylaşın. Youtube' de videonuzu yayınlayarak paylaşım yapabilirsiniz. Video paylaşımını kişisel web sitelerinden ziyade kurumsal web sitelerinde görmekteyiz. Kurumsal web siteleri kendi alanları üzerinden yayınlayacağı videoları video siteleri üzerinden paylaşırlarsa kullanıcılar için de daha iyi bir deneyim sağlamış olurlar.
Linkler Web sitelerinde linkler hariçi ve iç bağlantılar olarak ikiye ayrılıyor. Dışarı verdiğiniz örneğin Facebook sayfanıza yönlendirdiğiniz bir bağlantıda rel="nofollow" kullanın. İç bağlantılarınız da birden çok alt link bulunuyor ise rel="cannonical" ibaresini kullanarak arama motorlarının hangi sayfası dikkate alması gerektiğini belirtin. Örneğin ürün sayfası hem kategori alt link hem de sayfa ana alan adından açılıyorsa varsayılan link olarak ana sayfa alan adı altında açılan ürün sayfa linkini belirtebilirsiniz. Örnek;
http://www.site.com/kategori/urun-a
http://www.site.com/urun-a
Bu arama motorları tarafından farkedilen iki adet linkten birini veya ikisinide almasına neden olur. Zamanla arama motoru bu duruma kendi karar verir ve yalnızca tek bir linki alır. Bu karmaşıklıktan kurtulmak için sayfa üst etiketleri arasında şöyle bir kod kullanmalısınız.
rel canonical hakkında daha fazla bilgi edinmek için buraya bakınız.
Css ve Javascript Dosyaları
Sayfaya ilaveten yüklenen dış kaynaklar da bazı kriterlere uymak zorundadır. En basitinden css ve js dosyalarınızı sıkıştırmanız hatta düzeni bozmuyorsa sayfa üst kısmında değil sayfanın en altında eklemeniz gerekmektedir. Genellikle etiketleri arasına eklenen js ve css dosyaları sayfaların açılış hızına etki etmektedirler. Buda seo açısından negatif etki demektir. Bu nedenle css ve js dosyalarınızı sıkıştırmanız ve sayfa çalışmasına ters etkisi yoksa sayfanın en altında eklemeniz yararınızı olacaktır. Bu dosyaları sıkıştırmak için online araçları kullanabilirsiniz.
Css dosyalarınız için Css Minifier sitesi, Javascript dosyalarınız için Javascript Minifier sitesini kullanabilirsiniz. Diğer bazı araçlarıda kullandım fakat kodlarımda oluşan eksikler nedeniyle çalışmadıkları oldu. Bu iki siteden iyi performans aldım aynı zamanda açılış ve seo test sonuçlarında başarılılar.
Yapısal Veri İşaretleme
Google ve diğer arama motorları web sitenizde ki önemli alanları işaretleyerek uygun gördükleri ortak bir dil ile bildirmenizi sağlayacak bir takım entegre kodlamalar geliştirmiştir. Örneğin web sitenizde yazıyı yazan 'yazar', yazıya yapılan yorum, oylama veya eticaret sitenizde fiyat, ürün adı, kategori gibi alanları standartlara uygun işaretlediğiniz de bu veriler arama sonuçlarında özel alanlarda görünecektir. Seo ve web siteleri için olmazsa olmaz bir özellik değildir. Fakat eticaret siteleri arama sonuçlarında kullanıcının dikkatini çekmek için kullanmaktadır. Eğer yorum, oylama gibi kullanıcı tarafından gerçekleştirilen ekstra işlemlerde siteniz bir adım öndeyse arama sonuçlarında bu ekstraları ön plana çıkarmak size fayda sağlayacaktır.
Bağlantı adreslerinize önem verin ve Seo' ya uyarlayın (Linkler)
Bildiğiniz gibi site içeriğinde her bir bağlantı linki tarayıcının(browser) adres çubuğunda gösterilmektedir. Burada anlaşılır ve kısa link kullanmak oldukça mantıklıdır. Türkçe karakter, özel karakter, boşluk ve sayı kullanılmaması daha iyi url' yi ifade etmektedir.Linkler içerdiği kelimelerle title, description ve sayfa içeriğinde geçen genel anahtar kelimeler ile uyumlu olmalıdır. Bu yapı uzun vadede iyi sonuç veren stabil bir çalışmadır. Linkleriniz yapılacak kelime analizi ve varsayılan arama motoru üst sıra hedefinizde yapacağınız çalışmanın önemli kritelerindendir.
Web sitenizi oluştururken yada yaptırırken yönetim panelinde şöyle bir özelliğe sahip olmalısınız. İçerik başlığınızı otomatik olarak url yapan bir uygulama ya da gerektiğinde elle müdahale edilebilir bir url oluşturma alanı en pratik yoldur. Blogger da herhangi bir url belirtmediğiniz de dikkat edilirse sayfa başlığını url değeri varsayılan olarak alınmaktadır. Başlığı kullanırken Türkçe karakterler varsa bunları çevirmiyor. Eğer elle bir url girmek isterseniz de yayın oluştururken Bağlantılar>>>Özel Kalıcı Bağlantı sekmesinde kendiniz belirleyebiliyorsunuz.
Site Açılış Hızı
Öncelikle bilmeniz gerekiyor ki Google uzmanlarının yaptığı açıklamalarda 10 saniye ve üzerinde açılan web siteleri "çok yavaş" kategorinde yer almaktadır. Yavaş açılan web siteleri ziyaretçi ve zaman kaybı yaşamaktadır. Bu nedenle bir web sitesinin açılış hızı seo için yine en önemli kriterlerin başında gelmektedir. Açılış süresi uzayan web siteleri ziyaretçi kayıplarında ciddi oranlara sahiptir. Google çalışanı olan developer Maile Ohye bir konuşmasında şöyle demişti; "2 saniye civarı bir eticaret sitesi için iyi bir sınırdır. Biz Google' ın 1.5 saniyenin altında açılmasını hedefliyoruz."Günümüz internet hızını düşündüğümüzde web sitelerinin açılış hızının alt yapılarıyla alakalı olduğunu söyleyebiliriz. Nedir bu alt yapı ?
Yazılımsal hatalar, fazla kodlamalar ve gereksiz veri tabanı sorguları, yüksek boyutlu medyalar(resim, video vb.), arka planda yüklenen ilave dosyalar gibi bir çok sebep sayılabilir. Site açılış hızını iyileştirmek için yapılması gereken yukarıdakilere ilave bir kaç adım sayacak olursak;
- .htacces yada yazılım ile cache sistemi kullanmak.
- Sıkıştırma ile (gzip gibi) sayfalarımızı daha küçük boyutlar haline getirmek.
- resim, css ve javascript dosyalarını optimize etmek.
- kodlamada açıklama metinleri, boş satırları ve boşlukları minimum seviyeye indirmek yada kaldırmak.
- son olarak açılan sayfa boyutunu 500kb altında tutmak.
Web siteniz ve diğer seo kurallarını test edebileceğiniz benim kullandığım bazı online araçları yazı sonunda paylaşacağım. Siz de web siteninizin açılış hızını ve açılış hızına etki eden olayları bu araçlar yardımıyla öğrenebilir ve müdahale edebilirsiniz.
Son Cümleler
Eğer yeni bir web sitesi yapmaya başladıysanız yada şirketiniz, firmanız veya düşündüğünüz bir proje için site yaptırmayı düşünüyorsanız mutlaka seo ile ilgili bir takım bilgilere sahip olmanız gerekiyor. Hem başlangıç aşamasında hem de işin seyrinde geri dönüşler zaman ve maliyet açısından önemli olduğu için, web siteleri için olmazsa olmaz arama motorlarını biraz da olsa tanımak faydalıdır. Bu nedenle umarım hepimiz için eğitici bir başlangıç yazısı olmuştur.
Yazımı bitirirken; Her bir konu başlığı altında farklı konu ve "Nasıl Yapılır?" konuları olması gerekirken yazı çok fazla uzayacağı ve her biri kendi alanında yeni bir konu olduğundan farklı başlıklar altında yer vermeyi daha uygun buldum. Sonraki yazılarımda;
Meta Description kriterleri nedir? En Uygun Meta Açıklama Etiketi nasıl girilmelidir?
Link inşası nasıl yapılmalıdır?
Title Description ve Keywords Uyumu Nasıl olmalıdır?
Img alt değeri en fazla kaç kelimeden oluşmalıdır?
Site Açılış Hızı Nasıl Arttırılabilir? vb. gibi...
Özet olarak bu konu başlıklarını yazıya dökmenin web sitesi yapan/yaptırana fayda sağlayacağını düşünüyorum. Hepinize iyi çalışmalar, bir sonraki yazıda görüşmek üzere hoşça kalın :)
Site Seo Uyumluluk Testi (Farklı araçları tek tek kullanın...)
Mobil Uyumluluk Testi
Sayfa Açılış Hız Testi (Google)
Sayfa Açılış Hız Testi (Gtmetrix)
KAYNAK LİSTESİ
https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=tr
https://moz.com/learn/seo
http://www.hobo-web.co.uk/your-website-design-should-load-in-4-seconds/
https://www.seochat.com/c/a/google-optimization-help/average-page-load-time-of-top-ranking-websites-in-google/
Bunu Paylaş :
comment 0 Yorum
more_vert*Lütfen yanlızca yazı ile ilgili yorumlar yazınız.
*Yazının konusu dışında iletmek veya sormak istediğiniz bir şey varsa iletişim formunu kullanın.
*Bir Google Hesabınız yoksa Yorumlama Biçimi seçeneklerinden "Anonim" tıklayıp yorum yapabilirsiniz.